Komercyjne zastosowanie teorii żerowania

Naukowcy z Xeroxa również zajmują się analizą możliwości komercyjnego zastosowania teorii żerowania w celu opracowania lepszych metod wyszukiwania informacji w Internecie. Ich zdaniem architektura wyszukiwarek i stron internetowych nie uwzględnia naszego ewolucyjnie uwarunkowanego sposobu żerowania, co (obok innych przyczyn) sprawia, że niemal dwie trzecie prób kupienia czegoś przez Internet kończy się niepowodzeniem. Nim jednak zajmiemy się tym dokładniej, rozważmy kilka prostszych wniosków, jakie można wyprowadzić z teorii żerowania.

Wybieraj właściwą ofiarę. W klasycznym doświadczeniu dotyczącym żerowania Krebs badał zachowanie europejskiej sikorki bogatki. Ptaki umieszczono w klatce z niewielkim otworem w podłodze. Poniżej tego okienka przesuwał się taśmociąg z małymi i dużymi kawałkami larw. Małych było dwa razy więcej niż dużych, ale były do nich przylepione niewielkie kawałki taśmy, które ptak musiał oderwać przed jedzeniem. Część ptaków radziła sobie z tym zadaniem w ciągu pięciu sekund, inne potrzebowały aż dwa razy więcej czasu. Co zręczniejsze osobniki szybko uczyły się zjadać zarówno duże, jak i małe kawałki, i przynajmniej do pewnego momentu niezależnie od prędkości przesuwania się taśmociągu. Natomiast gdy duże kawałki zaczęły się pojawiać mniej więcej co 6,5 sekundy, czas niezbędny na „obranie” tych mniejszych sprawił, że dla powolniejszych ptaków ich zjadanie stało się po prostu nieopłacalne. Ptaki błyskawicznie to zrozumiały i… wycofały się z tego interesu.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>