SPOTKANIA GRUP

Im dłużej obserwujemy dowolną organizację, tym jej kultura wydaje się bardziej skomplikowana. Często też zdarza się, że nie ma jednej powszechnie obowiązującej kultury. Część firmy może być pełna życia jak kaczy staw w porze toków, inna, w drugim końcu korytarza, przypomina mauzoleum w zimie.

Kultury czasami się ścierają, czasami uzupełniają, mogą się również zmieszać i zmienić w coś zupełnie nowego. Zrozumienie tych krzyżujących się prądów kulturowych i umiejętność ich wykorzystywania mają zasadnicze znaczenie dla przetrwania. Jeśli znasz kulturę i używasz właściwych słów we właściwym momencie, masz szansę dostać ten nowy zszywacz, na którym ci zależy. Jeżeli nie, twoje żądanie dziesięciu milionów dolarów na nowy projekt trafi do kosza, a ty wylecisz z pracy. Sprawa jest całkowicie jasna. Wyniki finansowe zależą od kultury.

Na przykład, prestiżowe lub ważne znajomości menedżerów firmy z pozoru mają niewielkie znaczenie dla jej działalności biznesowej. Nie wspomina się o nich w żadnych sprawozdaniach finansowych. Jednak w środowisku na ogół wszyscy o nich wiedzą. Autorzy badań przeprowadzonych w 1993 roku stwierdzili, że oznaki przynależności do elity pomagają w próbach przejęcia innych firm, ułatwiają znanym korporacjom pokonanie rywali o niższym statusie lub wytargowanie wyższej ceny, gdy firma sama staje się celem ataku. A analiza fuzji australijskich linii lotniczych wykazała, że stracili na tej operacji głównie pracownicy o niższym statusie.

Starcie kultur, do jakiego dochodzi podczas fuzji, jest często wzmocnionym echem konfliktu dwóch hierarchii prestiżu, które walczą o przetrwanie. Przypomina to spotkanie wodzów i wojowników dwóch plemion. Gdy w połowie lat osiemdziesiątych General Motors przejął za dwa i pół miliarda dolarów Electronic Data Systems Rossa Perota, prezes GM Roger Smith odkrył, że jeden z jego nowych podwładnych zarabia więcej niż on, co oczywiście stanowiło niemożliwe do zaakceptowania naruszenie etykiety.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>