Warunek przetrwania w rozwiniętym świecie

Japońscy producenci samochodów nie utkwili w tym samym miejscu w pewnej mierze dlatego, że japońskie terenówki nigdy nie cieszyły się tak dużą popularnością. Nie jest to jednak jedyna przyczyna. W zakładach Toyoty 80 procent samochodów wytwarza się na uniwersalnych liniach montażowych, natomiast u Forda i Chryslera tylko 30 procent. Uniwersalne linie można przestawić na produkcję innego modelu dosłownie w ciągu weekendu. Celem Nissana jest „osiągnięcie zdolności do błyskawicznego wyprodukowania dowolnego samochodu, w dowolnej ilości, w dowolnym miejscu, przez dowolną załogę”, czyli do natychmiastowego dostosowywania oferty do stale zmieniającego się popytu na bardzo licznych rynkach.

Elastyczność, wybór właściwej ofiary, wyczucie zmieniającej się charakterystyki terenu działania nie jest łatwe, ale stopniowo staje się to warunkiem przetrwania w rozwiniętym świecie. W krajach bardziej zacofanych zawsze tak było. W czasach, kiedy wiele firm przenosi produkcję do Trzeciego Świata, każdy może sobie łatwo wyobrazić, że przypadnie mu los niedźwiedzia z Yellowstone, nagle przepędzonego z wygodnego śmietnika: koniec łatwego życia. Nikt nie rozepnie pod nami siatki bezpieczeństwa, gdy już spadamy z dużej wysokości.

No i jeszcze goni cię facet ze sztucerem. Czy jesteś bystrzejszy od przeciętnego misia? Bacz, kiedy ruszyć dalej. W rzeczywistości zwierzęta na ogół nie potrzebują, żeby to strażnicy parkowi mówili im, iż pora już zrezygnować z łakoci i poszukać nowych możliwości. Zwierzęta regularnie oceniają, czy ilość pożywienia dostępna na danym terenie rośnie, czy pozostaje stała, czy też spada.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>